URL
Co je to URL
URL je zkratka anglického slova Uniform Resource Locator. Jedná se o adresu, která se používá k určení přesné identifikace na internetu. Cokoli, co na internetu existuje, tedy každá webová stránka, obrázek, video nebo soubor má svou vlastní URL adresu, která prohlížeči umožňuje načíst požadovaný soubor.
Struktura URL
URL adresa se skládá z několika částí:
Část URL | Popis |
---|---|
Protokol | Určuje způsob přenosu dat (např. http://, https://) |
Doména | Název serveru, na kterém je obsah hostován (např. www.webmato.cz) |
Cesta | Určuje umístění konkrétní stránky nebo souboru (např. /slovnik/url) |
Parametry | Dodateční informace, které se předávají serveru (např. ?id=321) |
Fragment | Odkazuje na konkrétní část stránky (např. #sekce2) |
Celý příklad této stránky:
https://www.webmato.cz/slovnik/url/
Absolutní a relativní URL adresa
Absolutní URL: obsahuje všechny části adresy, včetně protokolu a domény, například: https://www.webmato.cz/slovnik/url/
Relativní URL: vychází z umístění dokumentu, v tomhle případě můžeme některé části adresy vynechat, např. když je stránka umístěna na stejném serveru, bez problému pak můžeme vynechat jméno serveru. Jestliže je umístěna ve stejné složce (adresáři) není potřeba psát ani cestu. Například: /slovnik nebo /kontakt.
Vztah URL a SEO
URL, která je správně strukturovaná má pozitivní vliv na optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Tipy pro správnou URL adresu:
- Klíčová slova: důležité je zahrnout relevantní klíčová slova, což může zlepšit viditelnost webové stránky ve vyhledávačích.
- Nepoužívat speciální znaky: vhodné je také se vyhnout speciálním znakům (např. @, ?, %, …), pokud to není opravdu nutné.
- Používání pomlček: místo mezery mezi slovy používejte prosté pomlčky (-), vyhněte se také používání podtržítek (_).
- Jasná a stručná: URL musí být krátká, jasná, výstižná a snadno zapamatovatelná.
Typ URL | Příklad URL |
---|---|
Vhodná URL | https://www.webmato.cz/slovnik/url/ |
Nevhodná URL | https://www.webmato.cz/index.php?page=123 |
- Online marketing
- - SEO, optimalizace
- - PPC reklama
- - Srovnávače zboží
- Kompletní péče o web
- - Tvorba webových stránek
- - Úprava webových stránek
- - Aplikace na míru
- Internetové obchody
- - Tvorba e-shopů
- -Pronájem e-shopů
- Responzivní design
- E-mailové kampaně
- Grafické práce
- Copywriting
- Tvorba logotypů
- Redakční systém
- Google analytics
- Google adresář firem
- Linkbuilding
- Podpůrné weby
- Webhosting a správa domén
- Corporate identity
- Webová analytika