Internetový slovník pojmů

Brand

Co je to brand

Brand neboli v českém překladu Obchodní značka představuje značku konkrétních výrobků. Jejím cílem je identifikovat a odlišovat produkt, službu nebo firmu od konkurence. Zahrnuje název, logo a vizuální identitu. Dále zahrnuje také hodnoty, emoce a zkušenosti, které si se značkou zákazníci spojí. Pokud je značka silná a trh má o ní značné povědomí, tak u zákazníků vytváří důvěru, loajalitu a může také ovlivnit jejich rozhodování.

Důležité prvky značky

PrvekPopis
Název a logo Základní identifikační prvek značky
Vizuální identita Design, typografie, barvy, které tvoří harmonický vzhled
Hodnoty Principy a cíle, které značka reprezentuje
Komunikace Způsob, jakým značka mluví s veřejností a zákazníky
Zákaznická zkušenost Pocity zákazníků a dojem při kontaktu se značkou

Značka a její význam v marketingu

Silná značka má řadu výhod:

  1. Odlišení od konkurence: výrazná a dobře zapamatovatelná značka pomáhá zákazníkům rozpoznat a zapamatovat si produkty či služby.
  2. Budování důvěry: kvalitní značka si u zákazníků vytváří důvěru.
  3. Zvýšení hodnoty: pokud je značka silná, kvalitní a má u zákazníků jistou důvěru, může si dovolit vyšší cenové nastavení produktů nebo služeb.
  4. Loajalita zákazníků: spokojení zákazníci se často k produktům či službám dané značky vracejí a mohou ji doporučovat i dalším potenciálním zákazníkům.

Příklady úspěšných značek

ZnačkaOdvětvíPopis
Apple Technologie Jednoduchost, inovace, prémiový design
Nike Sportovní oblečení Inspirace, výkon, motivace („Just Do It“)
Kofola Nápoje Česká značka, tradice, osvěžení
Starbucks Kavárny Kvalita, atmosféra, zákaznický servis

Jak vybudovatúspěšnou značku

K účinnému vytvoření silné značky nesmíte zapomenout na:

  • - definici mise a vize,
  • - jednotnou vizuální identitu,
  • - zveřejnění příběhu a hodnot značky,
  • - nezapomenutelnou zákaznickou zkušenost,
  • - analýzu a optimalizaci strategie značky.

Zpět na výpis slovníku